Een vrouw met haar twee kinderen, Straat van Magellaan
Anoniem / Anonymous / Potgieter, Barent Jansz.
Pas eind Augustus 1599 vervolgde de expeditie van de Magelhaense Compagnie naar Azië de tocht door de Straat van Magellaan. Op 3 september werd de Stille Ocean bereikt. Al snel raakten de schepen elkaar echter kwijt door een combinatie van slechte weersomstandigheden en miscommunicatie. De admiraal, Simon de Cordes, verloor contact met alle andere schepen en vervolgde zijn reis naar het eiland Santa Maria. Vooraf was afgesproken dat de schepen hier op elkaar moesten wachten als ze elkaar kwijt raakten. In de volgende dagen raakten meer schepen elkaar kwijt en werden de Geloof en Trouw door de heersende winden gedwongen terug de straat in te zeilen. Hier verbleven ze samen in een beschutte baai tot begin december. Toen raakten ook zij elkaar kwijt toen de Trouw de oceaan in geblazen werd zonder dat de bemanning van de Geloof dit opmerkte. De bemanning van de Geloof van kapitein Sebald de Weert, was de zware omstandigheden van de reis al langere tijd zat en wilden al geregeld niet meer werken. Volgens het verslag van Barent Jansz., chirurgijn op de Geloof, zagen bemanningsleden van de Trouw op 12 december, kort nadat de Trouw verdwenen was, een aantal kano’s met mensen erin en zetten de achtervolging in. Ze vingen een vrouw en haar twee kinderen en brachten hen aan boord van de Geloof. Jansz. beschrijft dat de vrouw haar gevangenschap emotioneel onbewogen onderging. Ze kreeg gekookt voedsel voorgeschoteld, maar weigerde dit te eten. Ze kreeg een vogel uit haar kano en ze ontleedde deze met een mosselschelp en at deze met haar kinderen rauw op. Twee dagen later werd ze weer aan land gezet met haar kinderen.
Deze afbeelding toont de gevangen vrouw en haar twee kinderen met hun kano. In de achtergrond zien we hoe de bemanning aan land ging en de lokale bevolking achtervolgde, die de heuvels in vluchtte. De vrouw wordt naakt afgebeeld met alleen een ketting van schelpen en een zeerobbenvel om haar nek. Ze heeft kromme benen, kort haar en een stoere verschijning, die mogelijk verwijst naar een stevige bouw aangezien ze vrij gespierd afgebeeld wordt. Een van de kinderen houdt een mandje vast.
Neem contact op met Rijksmuseum Amsterdam voor hergebruik en auteursrechten.